Grup de professors amb ganes d’aprendre i compartir


Encara recordo els primers dies quan la Berta plorava per que l’escola era molt avorrida i que havia de copiar molt i em va dir, pare oi que a vosaltres a Catalunya va venir gent de fora i us van ensenyar a fer millor les classes?

La pobra encara te el pare idealitzat, si la pregunta la féssim a qualsevol dels meus alumnes al·lucinarien, interessants les classes del Bota, però deixeu-me disfrutar aquesta imatge.

En el projecte de la casa hi ha l’acompanyament dels mestres de maestro en casa i alguns mestres de la municipalitat així que ens vam plantejar si enlloc de fer-ls’hi capacitacions podríem crear un grup de treball. El primer repte que els hi vam plantejar va ser que havien de desenvolupar un projecte educatiu a partir de la metodologia basada en projectes, vàrem dedicar una jornada a ensenyar-l'hi propostes fetes a diferents parts del mon i una segona part a treballar alguna proposta que els hi fes il·lusió utilitzant part dels materials de les jornades STEAM fetes a Barcelona, desrpés els hem anat acompanyant a la nostra manera.

Els professors es van animar amb la idea i el responsable de maestro en casa d’ACOES em van demanar d'estendre-ho a altres zones del país, així que ara tenim casi tres grups de professors un a la zona de Copán, un altre a la zona central del país i a partir de febrer intentarem establir un tercer grup a la zona de Marcala, estem acompanyant a 40 professors que treballen aproximadament amb més de 800 joves d’unes 35 comunitats rurals

Si tot va bé a partir del mes de febrer març algunes altres escoles segurament s’animaran a tirar endavant algun dels projectes que han estat treballant, ara estan de vacances.

Els projectes havien de complir tres objectius:
                                      1- treballar algunes de les àrees curriculars,
                                 2- buscar l’implicació de la comunitat amb l’objectiu d’obrir l’escola cap enfora
                                      3- Elaborar algun producte final i fer-ne una presentació

Després de tres mesos avui us explicaré algun dels projectes realitzats.

MEDICINA NATURAL










El Bonete és un Centre escolar indígena de la xarxa Chorti. Desafortunadament els pobles indígenes a tot centramèrica están menystinguts i poc valorats, els docents de la xarxa educativa intentan que els nois se sentin orgullosos de la seva cultura. Amb els professors vàrem començar a treballar un projecte de medicina tradicional, integrar salut i botànica, varen fer anar a l’escola un home gran de la comunitat, el sobador amb molts coneixement de medicina tradicional i els hi va parlar sobre remeis i plantes, després els nanos van anar a casa a preguntar si coneixien algun remei, i el van haver de realitzar presentar-lo a l’escola, ho varen posar en comú i finalment es va fer una trobada amb familiars alumnes per fer un conservatori de medicina tradicional.Teniu el video a continuació.








Ara ens queda fer fotografies i recopilar el material per intentar elaborar un llibre amb els alumnes.



2º experiència Centre IHER de la comunitat de Cuesta de la Virgen

Portaven dos anys sense tenir porta a la bodega on guardaven els pupitres i les cadires i els pupitres tenien tot el material taules i cadires en molt mal estat, com que els alumnes de batxillerat tenen una assignatura de finances i una de tecnologia varen decidir que el seu projecte seria rehabilitar les cadires i els pupitres i fer una nova porta, varen haver d’aprendre tots els noms de les eines, a prendre mesures i varen fer un pressupost de tot el material, i una part la varen posar els pares 40 $ (molts diners per una comunitat rural i pobre d’Hondures) una part ACOES 50 $ i ells tota la feina. Tot em va encantar però em encantar que els va sorprendre es que tothom estava content, les noies i els nois,les mares i els pares i ells els mestres.

Els facilitadors ja s’estan plantejant un projecte més ambiciós pel curs vinent al final han acabat molt contents amb nous pupitres i cadires i una bonica porta nova i tothom se sent més seva l’escola.

(les fotos tenen tan baixa resolució que no es veuen si n’aconsegueixo que es vegin bé ja les penjaré)


Son dues experiències puntuals però molt boniques almenys per mi, n’han sortit algunes altres com convertir en una pulperia l’espai aula per jugar amb els alumnes, o fer un petit hort vertical però no en tinc fotos i no us ho puc explicar. (Heu d’entendre que les escoles son 4 parets amb teulada)




Comentaris

  1. Molt interessant. Donar valor i reconeixement al conegut i existent i enriquir-ho amb el nou . Diversitat q suma!

    ResponElimina
  2. Preciosa l'experiència. Un regal per a tots plegats: nens, mestres, famílies, ...i també, una mica més lluny, tots nosaltres que us seguim. Gràcies per compartir-ho i moltes felicitats !

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada