Encara recordo els
primers dies quan la Berta plorava per que l’escola era molt
avorrida i que havia de copiar molt i em va dir, pare oi que a
vosaltres a Catalunya va venir gent de fora i us van ensenyar a fer
millor les classes?
La pobra encara te
el pare idealitzat, si la pregunta la féssim a qualsevol dels meus
alumnes al·lucinarien, interessants les classes del Bota, però deixeu-me
disfrutar aquesta imatge.
En el projecte de la
casa hi ha l’acompanyament dels mestres de maestro en casa i alguns
mestres de la municipalitat així que ens vam plantejar si enlloc de
fer-ls’hi capacitacions podríem crear un grup de treball. El
primer repte que els hi vam plantejar va ser que havien de desenvolupar un projecte educatiu a
partir de la metodologia basada en projectes, vàrem dedicar una
jornada a ensenyar-l'hi propostes fetes a diferents parts del mon i
una segona part a treballar alguna proposta que els hi fes il·lusió utilitzant part dels materials de les jornades STEAM fetes a Barcelona, desrpés els hem anat acompanyant a la nostra manera.
Els professors es van animar amb la idea i el responsable de maestro en casa
d’ACOES em van demanar d'estendre-ho a altres zones del país, així
que ara tenim casi tres grups de professors un a la zona de Copán,
un altre a la zona central del país i a partir de febrer intentarem
establir un tercer grup a la zona de Marcala, estem acompanyant a 40 professors que treballen aproximadament amb més de 800 joves
d’unes 35 comunitats rurals
Si tot va bé a
partir del mes de febrer març algunes altres escoles segurament
s’animaran a tirar endavant algun dels projectes que han estat treballant, ara estan de
vacances.
Els projectes havien de complir tres objectius:
1- treballar algunes de les àrees curriculars,
2- buscar l’implicació de la comunitat amb l’objectiu d’obrir l’escola cap enfora
3- Elaborar algun producte final i fer-ne una presentació
1- treballar algunes de les àrees curriculars,
2- buscar l’implicació de la comunitat amb l’objectiu d’obrir l’escola cap enfora
3- Elaborar algun producte final i fer-ne una presentació
Després de tres
mesos avui us explicaré algun dels projectes realitzats.
MEDICINA NATURAL
El Bonete és un Centre
escolar indígena de la xarxa Chorti. Desafortunadament els pobles indígenes a tot
centramèrica están menystinguts i poc valorats, els docents de la xarxa educativa
intentan que els nois se sentin orgullosos de la seva cultura. Amb
els professors vàrem començar a treballar un projecte de medicina
tradicional, integrar salut i botànica, varen fer anar a l’escola
un home gran de la comunitat, el sobador amb molts coneixement de
medicina tradicional i els hi va parlar sobre remeis i plantes,
després els nanos van anar a casa a preguntar si coneixien algun
remei, i el van haver de realitzar presentar-lo a l’escola, ho
varen posar en comú i finalment es va fer una trobada amb familiars
alumnes per fer un conservatori de medicina tradicional.Teniu el video a continuació.
Ara
ens queda fer fotografies i recopilar el material per intentar
elaborar un llibre amb els alumnes.
2º experiència Centre IHER de la
comunitat de Cuesta de la Virgen
Portaven dos anys
sense tenir porta a la bodega on guardaven els pupitres i les cadires
i els pupitres tenien tot el material taules i cadires en molt mal
estat, com que els alumnes de batxillerat tenen una assignatura de
finances i una de tecnologia varen decidir que el seu projecte seria
rehabilitar les cadires i els pupitres i fer una nova porta, varen
haver d’aprendre tots els noms de les eines, a prendre mesures i
varen fer un pressupost de tot el material, i una part la varen posar
els pares 40 $ (molts diners per una comunitat rural i pobre
d’Hondures) una part ACOES 50 $ i ells tota la feina. Tot em va
encantar però em encantar que els va sorprendre es que tothom estava
content, les noies i els nois,les mares i els pares i ells els
mestres.
Els
facilitadors ja s’estan plantejant un projecte més ambiciós pel
curs vinent al final han acabat molt contents amb nous pupitres i
cadires i una bonica porta nova i tothom se sent més seva l’escola.
(les
fotos tenen tan baixa resolució que no es veuen si n’aconsegueixo
que es vegin bé ja les penjaré)
Son
dues experiències puntuals però molt boniques almenys per mi, n’han
sortit algunes altres com convertir en una pulperia l’espai aula
per jugar amb els alumnes, o fer un petit hort vertical però no en
tinc fotos i no us ho puc explicar. (Heu d’entendre que les escoles
son 4 parets amb teulada)
Molt interessant. Donar valor i reconeixement al conegut i existent i enriquir-ho amb el nou . Diversitat q suma!
ResponEliminaPreciosa l'experiència. Un regal per a tots plegats: nens, mestres, famílies, ...i també, una mica més lluny, tots nosaltres que us seguim. Gràcies per compartir-ho i moltes felicitats !
ResponElimina